BKDV Knaagdieren forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
SiteFacebookIndexLaatste afbeeldingenZoekenInloggenRegistreren

 

 Informatie dikstaartgerbils

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
hylke

hylke


Vrouw Aantal berichten : 575
Registratiedatum : 07-05-13
Leeftijd : 29
Woonplaats : Hamme

Informatie dikstaartgerbils Empty
BerichtOnderwerp: Informatie dikstaartgerbils   Informatie dikstaartgerbils Icon_minitimezo aug 18, 2013 2:04 am

Lang op voorhand inlezen is heel belangrijk Cool 

Ik vind eigenlijk niet meteen een website met duidelijke informatie. Weten jullie er toevallig een?
Ik zat vooral met volgende vragen:

-Hoe oud worden ze ongeveer. (Stond hier wel al ergens, maar dan staat het ook meteen in dit topic)

-Hoe groot moeten ze gehouden worden, op welke bodembedekking, welk voer krijgen ze best?

-Ik lees overal dat ze zowel solitair gehouden als in groep. Wat is nu het beste volgens jullie?

-Zit er verschil tussen mannen en vrouwen qua gedrag naar mensen en een groepje toe, qua geur?

-Hebben ze veel last van medische problemen? Zo ja, welke?

-Nog belangrijke informatie?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ratopia.be
tessyke

tessyke


Vrouw Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 08-05-13
Leeftijd : 33

Informatie dikstaartgerbils Empty
BerichtOnderwerp: Re: Informatie dikstaartgerbils   Informatie dikstaartgerbils Icon_minitimezo aug 18, 2013 4:58 am

Een dikstaartgerbil wordt ongeveer 5 à 7 jaar.

Ze worden het liefst solitair gehouden maar met een beetje goede aanpak en vriendelijke dieren kan je ze in groepjes houden.
Man en vrouw samen gaat heel goed tot de vrouw gedekt is, wanneer de vrouw drachtig is gaat ze de man aanvallen en ernstige verwondingen toebrengen aan de staart.

Voor 1 dikstaartgerbil is de minimum 60x30x30.
Voor meerdere ga je natuurlijk groter.
Ik heb hier 2 vrouwen in een 80cm bak zitten en dit is ruim voldoende.
Het zijn geen dieren die echt rondrennen maar ze graven wel heel erg graag
Bodembedekking moet dus ook iets zijn om te graven.
Hier hou ik ze altijd op vlas op hennep omdat ze dit goed rond kunnen strooien.
Ook altijd een plekje of bakje met zand voorzien waar ze de vacht in kunnen onderhouden.
Volledig op zand zou ik afraden Smile

Ik merk hier dat de mannen rustiger zijn en de vrouwen ietsje opvliegender maar een dikstaartgerbil is van zichzelf al een heel rustig en vriendelijk dier.
Er wordt zelfs gezegd dat wilde dikstaarten bij het vangen niet bijten.

Verder zijn er heel weinig medische problemen.
Hier heb ik het voorgehad dat ze dwangmatige bewegingen begonnen te vertonen maar dat was snel opgelost met een ander hok.
De meest voorkomende problemen zijn de wonden aan de staart als je ze in groep houd.
Ik raad je af om een groepje te houden van mannen.

en belangrijke info:
Ik heb er nog 2 die weg mogen Laughing 

Nee geintje Very Happy
Ik kan je alleen meegeven dat een aquarium het handigste is voor deze gerbils zodat je een flinke bodem kan leggen.
Bij terrariums durven ze de deurtjes onder te graven Laughing

Terug naar boven Ga naar beneden
Natalie G

Natalie G


Vrouw Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 11-05-13
Leeftijd : 26
Woonplaats : Halle

Informatie dikstaartgerbils Empty
BerichtOnderwerp: Re: Informatie dikstaartgerbils   Informatie dikstaartgerbils Icon_minitimezo aug 18, 2013 7:33 am

Door die tekst zou ik al bijna zelf een dikstaartje nemen! Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
hylke

hylke


Vrouw Aantal berichten : 575
Registratiedatum : 07-05-13
Leeftijd : 29
Woonplaats : Hamme

Informatie dikstaartgerbils Empty
BerichtOnderwerp: Re: Informatie dikstaartgerbils   Informatie dikstaartgerbils Icon_minitimezo aug 18, 2013 9:42 am

Oh bedankt voor de informatie Tessy! Hier leer ik echt héél veel van bij! Lijken mij superfijne diertjes I love you

Heb wel gelukkig nog een vrij groot aqua (45x75) staan moest ik hen in de toekomst nemen. Denk dat ik dan ofwel 1 dikstaartgerbil neem of een duo/trio vrouwtjes Very Happy Moesten die beebjes die nu bij jou zitten nu een jaartje later geboren zijn.. Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ratopia.be
tessyke

tessyke


Vrouw Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 08-05-13
Leeftijd : 33

Informatie dikstaartgerbils Empty
BerichtOnderwerp: Re: Informatie dikstaartgerbils   Informatie dikstaartgerbils Icon_minitimezo aug 18, 2013 10:20 am

Geen paniek, dit zal vast niet de laatste nest zijn Cool 

Met een trio zou ik oppassen.
Hier zie ik bij trio's dat de 3de altijd gepest wordt.
Als ze met 2 zitten kunnen ze niet samenspannen en moeten ze het wel op elkaar afreageren.
(op hun achterpootjes staan en met de voorpootjes naar elkaar slaan onder luid gekrijs) Laughing Laughing Laughing 
Terug naar boven Ga naar beneden
hylke

hylke


Vrouw Aantal berichten : 575
Registratiedatum : 07-05-13
Leeftijd : 29
Woonplaats : Hamme

Informatie dikstaartgerbils Empty
BerichtOnderwerp: Re: Informatie dikstaartgerbils   Informatie dikstaartgerbils Icon_minitimezo aug 18, 2013 6:25 pm

Hmm ok. Dan zouden het er dus 1 of 2 worden Smile Hihi grappig, zo lieve pluizebolletjes die toch even veranderen en karateschoppen beginnen uit te delen Razz 
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.ratopia.be
tessyke

tessyke


Vrouw Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 08-05-13
Leeftijd : 33

Informatie dikstaartgerbils Empty
BerichtOnderwerp: Re: Informatie dikstaartgerbils   Informatie dikstaartgerbils Icon_minitimezo aug 18, 2013 10:44 pm

Ja ze kunnen behoorlijk kibbelen maar de andere moment liggen ze dan gezellig op hun rug te slapen bij elkaar.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Informatie dikstaartgerbils Empty
BerichtOnderwerp: Re: Informatie dikstaartgerbils   Informatie dikstaartgerbils Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Informatie dikstaartgerbils
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
BKDV Knaagdieren forum :: Knaagdieren :: Gerbils :: Algemeen-
Ga naar: